بلبرینگ تماس زاویه ای از جمله تجهیزات صنعتی است که امروزه به دلیل قابلیت های زیادی که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی بلبرینگ ها به گونه ای طراحی شده اند که شفت مورد نظر را چه در گیربکس و چه در موتور های الکتریکی به بدنه متصل کنند. به گونه ای که مانع از حرکت چرخشی شفت نشوند. بلبرینگ تماس زاویه ای یکی از انواع بلبرینگ ها بوده که با داشتن ویژگی های خاص، کاربری مخصوصی پیدا کرده است.

ویژگی های بلبرینگ تماس زاویه ای

به طور کلی این نوع از تجهیزات مکانیکی به واسطه شکل ظاهری که دارند، نامگذاری شده اند. در این نوع از بلبرینگ ها دو حلقه داخلی و خارجی بوده که نسبت به هم دارای زاویه مشخصی هستند. این حلقه خارجی عمدتا در بدنه گیربکس و یا وسیله مورد نظر ثابت شده و حلقه داخلی به شفت فیکس می شود. بلبرینگ های تماس زاویه ای به دلیل طراحی به خصوصی که دارند، قادر هستند علاوه بر تحمل بار شعاعی، بار محوری را نیز تحمل کنند. هر چه زاویه بین دو رینگ بلبرینگ تماس زاویه ای کمتر باشد، میزان تحمل بار محوری توسط این بلبرینگ کمتر خواهد بود.

کاربرد بلبرینگ تماس زاویه ای

به طور کلی از این بلبرینگ ها بیشتر در گیربکس هایی استفاده می شود که دارای چرخ دنده هلیکال هستند‌. چرخ دنده های هلیکال با توجه به زاویه دندانه ای که دارند، در حین حرکت نیروی محوری ایجاد کرده و باعث حرکت شفت در راستای محور خود می شود. به این ترتیب برای جلوگیری از حرکت شفت در راستای محور خود، از بلبرینگ تماس زاویه ای استفاده می شود. به طور کلی برای آنکه گیربکس یا وسیله مورد نظر بهترین بازدهی را داشته باشد، باید از دو بلبرینگ در فاصله ای یکسان از یکدیگر استفاده گردد. از طرفی قرار دادن دو بیرینگ در انتهای شفت می تواند کارایی و عملکرد بلبرینگ ها را بهبود ببخشد.

انواع بلبرینگ های تماس زاویه ای

به طور کلی بلبرینگ های تماس زاویه ای بر حسب نوع طراحی که دارند، به دو دسته، بلبرینگ های تماس زاویه ای یک ردیفه و بلبرینگ های تماس زاویه ای دو ردیفه تقسیم بندی می شوند. که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

  • بلبرینگ های تماس زاویه ای یک ردیفه

به طور کلی طراحی آنها به گونه ای است که در سرعت های بالا از خود عمل کرد بهتری نشان می دهند. عمدتا در این نوع از بلبرینگ ها یک ردیف ساچمه تعبیه شده است. به همین دلیل  قادر به تحمل بار محوری از یک سمت خواهند بود.

  • بلبرینگ های تماس زاویه ای دو ردیفه

جنس بلبرینگ های تماس زاویه ای دو ردیفه از بهترین متریال های اولیه می باشد که بتوانند به مدت زمان بیشتری در برابر فشار ها دوام آورده و طول عمر بیشتری را به بلبرینگ ببخشند. به طور کلی از آنجایی که زاویه تماس این نوع از بلبرینگ کمتر از زاویه تماس تک ردیفه است، این بلبرینگ ها قادر به تحمل نیروی کمتری هستند. اما  با توجه به طراحی به خصوصی که دارند، قادر هستند بار محوری را از دو جهت تحمل کنند. این عامل در کنار تحمل بار شعاعی زیاد، کاربری این بلبرینگ ها را افزایش داده است. به طور کلی طراحی بلبرینگ دو ردیفه به گونه ای است که انگار دو بلبرینگ یک ردیفه به یکدیگر چسبانده شده است.

Rate this page