بلبرینگ خطی شیاردار چیست؟

همان طور که از نام بلبرینگ خطی پیداست این قطعه دارای شکافی در طول بلبرینگ است. این شیار در واقع برای قرارگیری بلبرینگ بر روی شفت‌های پایه دار تعبیه شده است. برای به کارگیری این مدل معمولا از یک بلوک آلومینیمی استفاده می شود تا امکان مهار آن فراهم شود. بلبرینگ های خطی شیار دار با مدل LM…UUOP شناخته می‌شوند که قسمت میانی نشان دهنده قطر داخلی است و حرف OP نیز نشان دهنده ی شیار دار بودن بلبرینگ است.

تفاوت بلبرینگ شیاردار با نوع ساده در داشتن یک صفحه ی ساچمه است. این صفحه نقش مهمی در خودتراز کردن بلبرینگ دارد.

اجزای تشکیل دهنده ی بلبرینگ خطی شیاردار

همانطور که گفته شد بلبرینگ های خطی شیاردار علاوه بر اجزای سازنده بلبرینگ های خطی ساده، دارای یک صفحه ساچمه نیز هستند که بخش زیادی از وظیفه خود تراز کردن بلبرینگ بر عهده آن است.

  • نگهدارنده (Retainer)
  • ساچمه ها (Balls)
  • صفحه ساچمه (Ball plate)
  • اسلیو خارجی (Outer Sleeve)
  • درزگیر لاستیکی (Rubber Seal)

بلبرینگ خطی شیاردار همانطور که از نامش پیداست شکافی در طول بلبرینگ است که این شیار برای قرار گرفتن بلبرینگ بر روی شفت های پایه دار در نظر گرفته شده است. بلبرینگ خطی  شیاردار نوع دیگری از بال بوشینگ ها می باشد. برای این مدل بلبرینگ ها برای امکان مهار آن از بلوک آلومینیومی استفاده می شود. بلبرینگ خطی شیاردار که با نام انحصاری LM…..UUOP شناخته می شود که قسمت میانی بلبرینگ نشان دهنده قطر آن و حرف OP نشان دهنده شیاردار بودن بلبرینگ می باشد.

روش نصب بلبرینگ خطی شیاردار به این صورت می باشد که به وسیله دو عدد خار النگویی است که بلبرینگ خطی شیاردار داخل بلوک ثابت نگه می دارد. بلبرینگ خطی شیاردار به منظور نصب آسان تر بلبرینگ خطی استفاده می شود که ۴ عدد سوراخ رزوه دار به منظور نصب و مونتاژ راحت بلبرینگ خطی بر روی محصول می باشد.

بلبرینگ خطی شیاردار در انواع دستگاه های سی ان سی و دستگاه های پرینتر سه بعدی دستگاه لیزر و غیره… مورد استفاده قرار می گیرد. بلبرینگ خطی شیاردار به طور کلی حرکت اساس کار اکثر دستگاه های صنعتی می باشد که این حرکت به شکل های متفاوتی می تواند صورت گیرد اما امکان دارد در حرکت آنها اصطکاک به وجود آید.

طبیعی است که با به وجود آمدن اصطکاک کیفیت حرکت کمتر شود و به همان اندازه بازدهی دستگاه کاهش یابد و برای جلوگیری از این اتفاق از بلبرینگ خط شیاردار استفاده می شود.

یکی دیگر از وظایف بلبرینگ در دستگاه تحمل بار دستگاه ها می باشد و تفاوت بلبرینگ خطی شیاردار با مدل ساده این بلبرینگ ها داشتن یک صفحه ساچمه می باشد که این صفحه نقش مهمی در خود تراز کردن بلبرینگ دارد که ساچمه بخش زیادی از وظیفه خود تراز کردن بلبرینگ ها بر عهده آن می باشد. بلبرینگ خطی شیاردار از پنج قطعه تشکیل می‌شود که این قطعات عبارتند از:

  1. نگهدارنده
  2. ساچمه ها
  3. صفحه ساچمه
  4. اسلیو خارجی
  5. درزگیر پلاستیکی

ویژگی های بلبرینگ خطی شیاردار

بلبرینگ های خطی که از قابلیت خودتراز کردن برخوردار هستند، معمولا ظرفیت بالاتری برای تحمل بار دارند، همین مسئله نیز در طول عمر آن تاثیر دارد و طول عمر آن را افزایش می دهد.

عملکرد بلبرینگ خطی شیاردار بسیار نرم و روان بوده و سرعت جابه جایی این نوع بلبرینگ نیز بسیار بالا بوده و تا 3 متر بر ثانیه می رسد.

نصب و راه اندازی بلبرینگ خطی شیاردار نیز بسیار آسان است و کار با آن را آسانتر می کند.

در کنار همه ی این موارد، بلبرینگ خطی شیاردار به دلیل جنس موادی که در ساخت آن استفاده شده دارای خاصیت ضد زنگ می باشد و این نیز خود دلیلی دیگر برای طول عمر بالای آن می باشد.

برندهای بلبرینگ خطی شیاردار

برند SKF

سال تاسیس کمپانی SKF به سال 1907 در سوئد برمی‌گردد که سریعاً به یک برند مطرح تبدیل شد. این کمپانی در حال حاضر در حدود 131 کشور دارای نمایندگی و بالای 1000 نمایندگی فروش است.

برند KOYO

کمپانی ژاپنی Koyo سال 1921 فعالیت خود را آغاز کرد. یکی از توانایی‌های مهم این شرکت، ساخت بلبرینگ‌های بسیار بزرگ با دهانه خارجی بسیار قطور است. قابل ذکر است بلبرینگ Koyo، نام تجاری خود را در سال 2022 به JTEKT تغییر داد.

کمپانی FAG

کمپانی FAG با ایده ای از فردریک فیشر در آلمان آغاز به کار کرد. ایده ی فیشر یکی از دلایلی بود که این شرکت از پیشگامان این صنعت به حساب آید. امروزه این برند بزرگ در زمینه ساخت اغلب تجهیزات صنعتی فعالیت می‌کند. FAG از بهترین‌ برندهای بلبرینگ در اروپاست.

برند NSK

اولین بلبرینگ ساخت ژاپن را بلبرینگ NSK تولید کرد. همچنین این شرکت نقش مهمی در پیشرفت مکانیکی و تجهیزات صنعتی کشور ژاپن داشته است و در حال حاضر از تأمین کنندگان بلبرینگ در دنیاست.

برند NACHI

رسالت اولیه شرکت ژاپنی بلبرینگ NACHI برای تولید ابزارآلات بود. اما پس از حدود 10 سال یک کارخانه بزرگ فولاد ایجاد کرد. کمتر کمپانی در دنیا، مدل‌های مختلفی از تجهیزات صنعتی را در برنامه خود قرار داده است.

شرکت TIMKEN

در نهایت شرکت آمریکایی که در سال 1899 تاسیس شد. اگر نگوییم برند برتر، اما این کمپانی یکی از بهترین برندهای بلبرینگ آمریکایی به شمار می‌آید. عمده فعالیت این شرکت روی مباحث انتقال قدرت و مدیریت سایشی بوده است. خدمات برای کاربران یکی از مسائل اصلی این کمپانی بوده است.

 

دیگر ویژگی‌های بارز بلبرینگ خطی شیاردار نرم و روان بودن این محصول می باشد و سرعت جابجایی این نوع بلبرینگ ها بسیار بالا است و در اغلب مواقع به سه متر در ثانیه نیز می رسد. مجموعه فیدار چرخش آداک یکی از معتبرترین تولید کننده های انواع بلبرینگ و رولبریگ می باشد. این مجموعه با به کارگیری نیروهای متخصص و با تجربه محصولات با کیفیتی را تولید و به بازار عرضه می نماید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *