بلبرینگ کف گرد سوزنی چیست؟

نوعی خاص از بلبرینگ ها هستند که ساچمه ای استوانه ای طولانی و سوزنی مانند و یک کیج با فرم ثابت دارند به همین دلیل  تعداد قابل توجهی از ساچمه های سوزنی را حفظ می کنند که قطر کمتری نسبت به بلبرینگ های معمولی دارند این نوع بلبرینگ ها دارای رولر هستند که قطر آن ها 4 برابر بیشتر از طول بلبرینگ است، در مقایسه با نوع های دیگر سطح بالاتری در تماس با سطوح دارند به همین دلیل تحمل بار بیشتری را دارند و نازک هستند.

بلبرینگ های کف گرد سوزنی در راستای شعاع حلقه هستند که در اکثر موارد برای اتصال بر محورهایی که قطر 10 تا 160 میلی متر را دارند طراحی می شود همچنین درجه سختی بالایی دارند.

به این نوع بلبرینگ به دلیل غلطک های با قطر کمی که دارد و شکل ظاهری آن رولبرینگ کف گرد می گویند. رولبرینگ کف گرد به شکلی طراحی شده است که به دلیل فضای خالی زیادی که درون آن وجود دارد مواد روان کننده را در خود ذخیره می کند و نیاز به عمل روانکاری کوتاه‌ مدت ندارد.

ویژگی های مهم بلبرینگ کف گرد

از ویژگی های مهم این نوع بلبرینگ تحمل بسیار بالای بار این محصول است. بلبرینگ کف گرد از فولاد کربن و کروم ساخته می‌شود که ساختار آنها موجب می‌شود در برابر خوردگی و ساییدگی مقاومت بالایی داشته باشند و باعث بالا رفتن کیفیت این قطعه نیز می‌شود.

قفسه های درونی بلبرینگ از جنس فولاد و فیبر می باشد که همین ویژگی موجب بالا رفتن مقاومت بلبرینگ کف گرد سوزنی می شود‌. بلبرینگ کف گرد سوزنی در دو مدل طراحی و تولید می‌شود که پشت باز و پشت بسته در بازار موجود می باشد و همچنین بوش و بدون بوش از مدل های دیگر این نوع بلبرینگ ها می باشد، و هر کدام از این مدل ها در دستگاه های مخصوص مورد استفاده قرار می گیرد.

رولبرینگ کف گرد مدل دیگری به نام پوست کشیده آن نیز موجود است، این نوع بلبرینگ یک حلقه بیرونی بسیار نازک دارد که ضخامت کم و کشش عمیقی دارد، که با توجه به قطر کمی که دارد تحمل بار بسیار بالایی دارد. بلبرینگ کف گرد سوزنی با توجه به کاربرد و کارایی مختلفی تولید می شوند.

انواع بلبرینگ های شیاردار رینگ دار و بدون رینگ از بلبرینگ های سوزنی تولید می شوند از ویژگی ها و مزیت های رولبرینگ کف گرد سوزنی معمولاً در صنایع نساجی، صنایع موتوری و صنایع خودرو سازی مورد استفاده قرار داده می‌شود و از مزیت های مهم رولبرینگ کف گرد می توان به سرعت بالا و تحمل و مقاومت بالای این محصول اشاره کرد و همچنین به دلیل پوشش مناسبی که دارد گرد و غبار و آلودگی بر روی محصول تاثیری ندارد و بازده کاری بلبرینگ کف گرد سوزنی را کاهش نمی دهد.

انواع بلبرینگ کف گرد

بلبرینگ های کف گرد یک ردیفه برای تحمل بارهای محوری یک جهته بسیار مناسب هستند. این محصول در موقعیت دهی به شفت عملکرد بسیار خوبی دارد ولی به هیچ عنوان نباید تحت تاثیر نیروی شعاعی قرار بگیرد. بلبرینگ کف گرد یک طرفه از واشر، تعدادی ساچمه، واشر محفظه و یک واشر با شیار ساخته شد است.

این بلبرینگ ها در سه مدل مسطح، قوسی و تخت تولید و به بازار عرضه میشوند که مشتریان میتوانند بسته به نیاز خود هرکدام از مدل های گفته شده را خریداری نمایند. آخرین نکته در زمینه این محصولات قابلیت نصب آسان آن ها می باشد که یک ویژگی بسیار کارآمد محسوب می شود.

بلبرینگ های کف گرد دو ردیفه این توانایی را دارند که بارهای محوری را از دو طرف تحمل کنند. اما این مدل نیز مانند مدل تک ردیفه قابلیت تحمل بار شعاعی را ندارد به سرعت آسیب می بیند. بلبرینگ های دو ردیفه از دو قفسه، دو ردیف ساچمه، دو واشر محافظ و دو شیار ساچمه تشکیل شده اند. این بلبرینگ ها نیز مانند بلبرینگ های کف گرد تک ردیفه قابلیت نصب آسان را دارند و به دو صورت مسطح و قوسی تولید و به بازار عرضه می گردند. جنس قفسه این بلبرینگ ها از فولاد یا برنج ماشین کاری شده میباشد که مقاومت بسیار بالایی دارند.

نصب بلبرینگ کف گرد سوزنی

هنگام استفاده از بلبرینگ کف گرد سوزنی همراه با قفسه و غلتک، اگر از قسمت دنده به عنوان مسیر غلتش استفاده می شود، به واشر مسیر غلتش جداگانه نیازی نیست. این باعث صرفه جویی در فضا می شود و اجازه می دهد تا بیرینگ فشرده تر شود. با نشیمنگاهی که اجازه نمی دهد سمت چرخ دنده به عنوان مسیر غلتش مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از بلبرینگ یکپارچه روند جابجایی و نصب را تسهیل می کند.

هنگامی که از مجموع قفسه و غلتک به تنهایی نمی توان استفاده کرد، باید یک واشر مسیر غلتش کفگرد با توجه به سطح پشتیبانی واشر انتخاب شود. واشر مسیر غلتش کف گرد باید طوری تنظیم شود که از سر خوردن بین سطوح تماسی جلوگیری شود.

هنگامی که ناحیه ای که از واشر مسیر غلتش حمایت می کند به اندازه کافی بزرگ و سفت باشد، می توان از یک واشر نازک مخصوص مسیر غلتش مانند نوع FTRA یا TRA استفاده کرد. حتی اگر واشرها پیچ خورده باشند، بار محوری بیش از تقریبا 196 نیوتن ( 20 کیلوگرم بر کیلوگرم ) آنها را صاف می کند.

هنگامی که سطح تکیه گاه شفت یا محفظه کوچک است، باید از واشرهای دیواره ضخیم ( نوع FTRE یا TRD ) یا یکی از انواع ضخیم تر استفاده شود. هنگام استفاده از واشرهای مسیر غلتش، دقت، شکل و اندازه صورت تکیه گاه بر عملکرد رولبرینگ سوزنی کف گرد تاثیر می گذارد.

مشخصات فنی بلبرینگ کف گرد سوزنی

رولبرینگ کف گرد برای اتصال بر روی شافت های عمود بر سطح مورد استفاده قرار می گیرند. نوع روان کننده در ساختار رولبرینگ کف گرد اغلب از نوع روغن می باشد اما با توجه به سایز، میزان بار و سرعت زاویه ای اتصال می توان از انواع گریس نیز در روان کاری رولبرینگ کف گرد استفاده نمود. در ساختار رولبرینگ کف گرد ساچمه ها بصورت کلیکی در داخل قفسه نگهدارنده قرار می گیرند. بطور معمول میزان اصطکاک ایجاد شده در رولبرینگ کف گرد نسبت بالاتر از بلبرینگ کف گرد و رولبرینگ استوانه ای کف گرد می باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *