پکینگ جک هیدرولیک چیست؟

پکینگ به منظور آب بندی وسیله هایی که بر روی قسمت متحرک تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک و فشار آب نصب می شوند است. پکینگ جک هیدرولیک در طیف گسترده ای تولید می شود و مدل های متنوعی دارد و هر یک از این مدل ها کارایی خاص خود را دارد.

یکی از آن مدل ها های پیستون و میله های پیستون می باشد که به منظور دستگاه های آب بندی برای سیلندرهای هیدرولیک و پنوماتیک در ماشین آلات گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. از موارد استفاده پکینگ جک هیدرولیکی در ماشین های کمپرسور، پالایشگاه‌ها، جرثقیل ها، حفاری زیر زمینی و برج سازی می باشد و کاربردهای زیادی دارند.

پکینگ جک هیدرولیکی در سایز و ابعاد متنوعی تولید می شود و حتی در سایز های خیلی بزرگتر نیز تولید و عرضه می‌شود که معمولاً در ساخت آنها از متریال‌های EPDM، HNBR ،NBR ،VITON ،ACM، استفاده می شود.

 

انواع پکینگ جک هیدرولیک

انواع پکینگ جک هیدرولیک

  • پکینگ های تفلونی
  • پکینگ هیدرولیکی
  • پکینگ جک روغنی
  • پکینگ گرافیتی
  • پکینگ گرافویل
  • پکینگ دوطرفه
  • پکینگ فنردار

 

عملکرد پکینگ ها

پکینگ‌ها به صورت یک طرفه و دو طرفه عمل میکنند و قدرت تحمل فشار ۲۵۰ تا ۷۰۰ بار را دارا می‌باشند و بر اساس لبه‌های داخلی و خارجی پکینگ، موضع و جایگاه قرارگیری آن مشخص می‌گردد، اگر لبه‌های خارجی آن بلندتر باشد در قسمت گلویی و اگر لبه‌های داخلی آن بلندتر باشد در قسمت پیستون واقع می‌شوند. و اگر هر دو لبه‌ی داخلی و خارجی متقارن باشند هم نوع پیستونی و هم گلویی آن مورد مصرف قرار می‌گیرد.

بعضی از پکینگ‌ها به صورت ردیفی  و برخی  چندتکه، با اسم پکینگ طبقاتی  و برخی دیگر دارای حلقه‌ای از جنس لاستیک طبیعی (نیتریل) با اسم پکینگ لاستیکی و بخش دیگر از الیاف تقویت‌شده با لاستیک نیتریل (منجید دار) هستند. گاهی همراه پکینگ‌ها از رینگ پشتیبان نیز برای تحمل فشار بیشتر، استفاده می‌گردد.

پکینگ جک هیدرولیک ویژگی های بسیاری دارند که این ویژگی ها شامل بادوام بودن آن ضد زنگ بودن محصول کیفیت بالای محصولات استحکام کافی و بالای این قطعه همچنین نصب آسان و ابعاد و اندازه دقیق این محصولات است. پکینگ جک هیدرولیک برای به حرکت درآوردن اجسام کاربرد فراوانی دارد.

کاربرد اصلی پکینگ‌ چیست؟

پکینگ‌ها که عموماً در جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک استفاده بیشتری دارند، قطعاتی هستند که در رده سیل‌های متحرک و قطعات آب‌‌بند طبقه‌بندی شده و در صنعت لاستیک‌سازی برای آب‌بندی و درزبندی شفت و پیستون پمپ‌ها و جلوگیری از نشت مایعات (مایعات سمی) جامدات و گازهای خطرناک و نشت آلاینده‌ها و مواد منفجره به قسمت اصلی دستگاه به‌کار می‌روند .

وجود پکینگ‌ برای پمپ هیدرولیک ضروری است زیرا عموماً در بخش‌هایی از پمپ، قضیه نشت‌کردن یا وارد شدن هوا وجود دارد که با انتخاب یک پکینگ مناسب، می‌توان از سیال درون پمپ محافظت کرده و مانع از ورود هوا به درون پمپ شد.

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید کاربرد پکینگ ها در جک های هیدرولیکی چگونه می باشد؟ باید بگوییم پلیمرهایی از قبیل پکینگ ها در برخی از قسمت های جک ها به کار می رود که در اکثر مواقع نقش آب بند را برعهده دارد این پکینگ ها در جک های هیدرولیک نقش روغن را برای بالا و پایین بردن پیستون ها دارند و در درب (گلویی) مانع روغن ریزی جک ها می شوند.

در انتخاب پکینگ ها برای جکی هیدرولیک دقت لازم را داشته باشید زیرا در برخی از مواقع افراد از پکینگ های آماده و تزریقی بی کیفیت استفاده می‌کنند که عمر کمتری نسبت به قطعات تراش خورده دارند و به همین دلیل خیلی زود فرسوده خراب و پاره می شوند و پیشنهاد ما به شما هنگام استفاده از پکینگ برای جک هیدرولیک استفاده از پکینگ های تراشی می باشد که این محصول هم دارای عمر مفید است و هم مقاومت خوبی در فشارهای بالا دارند.

پکینگ جک هیدرولیک کارایی اصلی آن در اوج گیری ماشین آلات سنگین مانند جرثقیل، بلدوزر، آسانسور، بالابرها و پرس هیدرولیک می باشد که قبلاً در این مطلب به کاربردهای دیگر این محصول نیز اشاره کردیم و بیان کردیم که این محصول نقش مهمی را در این نوع ماشین آلات ایفا می کند.

 

ویژگی پکینگ ها چیست؟

  • قابلیت تحمل فشار بالا
  • اصطکاک پایین و مقاومت شیمیایی بالا
  • مقاومت سایشی بالا
  • ضد زنگ
  • انتقال حرارتی و گرمایی بالا
  • مقاوم در برابر تغییر شکل
  • کیفیت بالا
  • ابعاد دقیق و نصب آسان
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *