رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه چیست؟

بلبرینگ از دوکلمه roll به معنای غلطک و bearing به معنی یاتاقان می باشد، تشکیل شده است. این دو قطعه امکان حرکت بین دو قطعه را به واسطه غلطکش فراهم می‌کند و همچنین قطعه‌ها سطح تماس غلتک با سطوح به صورت یک خطی می باشد ساختار و جنس رولبرینگ ها قادر به تحمل فشار بسیار زیاد شعاعی هستند. رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه به دو شکل تولید می شود، سوراخ استوانه‌ای و سوراخ مخروطی. در مدلهای با سوراخ مخروطی به کمک تنظیم فاصله پرس فاصله معینی را به دست می آورند.

بعضی از رولبرینگ ها روی حلقه بیرونی آنها شیارها و سوراخ های روغن کاری شده هستند. رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه بارهای شعاعی بالایی دارند و در اکثر مواقع در ماشین آلات دوک نخ ریسی مورد استفاده قرار می گیرند. فاصله بین اجزای غلتنده به وسیله نگهدارنده برنز تراش خورده حفظ می شود و به منظور استفاده در برنامه های با سرعت بالا بسیار تاثیر گذار می باشند و موجب کاهش لرزش نیز می‌شود و ویژگی این را دارد که بار شعاعی و ضربه‌ای را در خود جای دهد.

همچنین حلقه های داخلی و بیرونی این قطعه قابل تفکیک می باشد، رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه معمولاً کاربرد آن در تجهیزات انتقال نیرو گیربکس های سنگین و بزرگ ماشین آلات صنعتی و همچنین جرثقیل های بزرگ و عظیم و غیره… که نیاز به دقت بالا و بیشترین دارند مورد استفاده قرار می گیرد. رولبرینگ استوانه دو ردیفه به دو صورت N و NNU است و سوراخ های مخروطی و با لقی داخلی شعاعی می باشند.

 

رولبرینگ استونه ای دو ردیفه skf

طرح های رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه بدون قفسه

همانند رولبرینگ استوانه ای یک ردیفه بدون قفسه دارای حداکثر تعداد غلتک هستند و برای بارهای شعاعی بسیار مناسب اند، ولی نمی توانند در سرعت های بالا همانند رولبرینگ استوانه ای قفسه دار کار کنند.

طرح NNCL

رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه طرح NNCL دارای سه لبه در رینگ داخلی، رینگ خارجی بدون لبه می باشد. اجزای این بیرینگ به کمک یک رینگ نگه دارنده به هم پیوسته نگه داشته شده اند. این رولبرینگ برای موقعیت بیرینگ شناور مناسب هستند، چون جا به جایی محوری شفت نسبت به نشیمنگاه در هر دو جهت امکان پذیر است.

طرح NNCF

رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه طرح NNCF دارای سه لبه در رینگ داخلی و یک لبه در رینگ خارجی می باشد. به کمک رینگ نگه دارنده اجزای بیرینگ به هم پیوسته نگه داشته می شوند. این طرح رولبرینگ می تواند شفت را در یک جهت ثابت نگه دارد.

طرح NNC

رینگ داخلی این طرح رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه همانند طرح های NNCL و NNCF است و رینگ خارجی دو تکه است. هر دو جزء رینگ خارجی مشابه هستند و هر یک دارای یک لبه هستند. می تواند شفت را در دو جهت محوری ثابت نگه دارد. نکته قابل توجه این است که به دلیل دو تکه بودن رینگ خارجی، نباید تحت بار محوری قرار گیرد.

طرح NNF

رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه طرح NNF با کاسه نمد در دو طرف رولبرینگ به همراه گریس تولید می شود. رینگ داخلی آن دارای دو تکه بوده و دارای سه لبه است که توسط رینگ نگه دارنده به هم پیوسته هستند، رینگ خارجی دارای یک لبه مرکزی است. این رولبرینگ می تواند شفت را در دو جهت محوری ثابت نگه دارد.

مجموعه فیدار چرخش آداک تمام تلاش خود را به کار گرفته است که با تامین رولبرینگ های استوانه ای دو ردیفه با کیفیت و همچنین سایر محصولات صنعتی در بازار از رقبای خود پیشی بگیرد و همچین با به کارگیری ماشین آلات مدرن و علم روز این صنعت و کادری مجرب و حرفه‌ای توانسته است تا رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه و محصولاتی با کیفیت و مقاومت و طول عمر بالا تامین کرده و به مشتریان خود ارائه می دهد.

 

کاربرد رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه

زمانی که بحث از قدرت بالا در تحمل بار به وجود می‌آید، تنها اسمی که در ذهن افراد مطرح می‌شود؛ رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه می‌باشد.

این رولبرینگ در تحمل بار بسیار قوی است و در اکثر وسایل بزرگ و سنگین از این رولبرینگ استفاده می‌شود.

این رولبرینگ برای نصب فضای کمی نیاز دارد و همین موضوع باعث محبوبیت این نوع رولبرینگ در صنعت شده است.

رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه در برندهای مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود. این قطعه از جنس فولاد ضد زنگ می‌باشد، دارای حداکثر عناصر غلتان استوانه ای می‌باشد و همین موضوع باعث شده که با گریس کاری و روغن کاری منظم طول عمر بیشتری خواهد داشت و دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی‌شود.

از رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه در لوازم کشاورزی، صنعتی و غیره استفاده می‌شود.

این رولبرینگ توانایی تحمل بار زیادی دارد و در لوازم پرکاربرد و سنگین کشاورزی و صنعتی کاربرد داشته و به آسانی قابل تعویض می‌باشد.

این نوع رولبرینگ دارای انواع مختلفی می‌باشد و در طرح های متفاوت تولید می‌شود. همین تنوع باعث می‌شود تا همه افراد برای هر نوع وسیله ای از این قطعه استفاده کنند. همین موضوع کار را برای تولید کنندگان وسایل صنعتی، هوایی، کشتی سازی، کشاورزی و غیره آسان می‌کند.

 

مزایای رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه

  • استحکام بالا جهت تحمل بارهای سنگین
  • امکان استفاده در کاربردهای با سرعت بالا
  • تنوع در ابعاد، اندازه و طرح
  • طول عمر زیاد
  • امکان جابه جایی به صورت محوری
  • اصطحکاک کم
  • قابلیت اطمینان بالا در عملیات

برندهای معتبر رولبرینگ استوانه ای

  • رولبرینگ استوانه ای SKF
  • رولبرینگ استوانه ای FAG
  • رولبرینگ استوانه ای NACHI
  • رولبرینگ استوانه ای Koyo
  • رولبرینگ استوانه ای NTN
  • رولبرینگ استوانه ای NSK
  • رولبرینگ استوانه ای KG
  • رولبرینگ استوانه ای Timken
  • رولبرینگ استوانه ای INA
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *