جدول سایز رولبرینگ سوزنی

جدول سایز رولبرینگ سوزنی از اشکال مختلف برای قطعات خود استفاده می‌کنند، از جمله غلتک‌های سوزنی، غلتک‌های مخروطی، غلتک‌های کروی و غیره و به دلیل سطح تماس بیشتر بین یاتاقان‌های بلبرینگ در جدول سایز رولبرینگ سوزنی قادر به تحمل بارهای شعاعی بالاتری نسبت به رولبرینگ های هم رده خود هستند. غلتک ها و مسابقه ها برخی از رولبرینگ ها برای تحمل بارهای رانش بالا با استفاده از عناصر مخروطی و مسابقه طراحی شده اند.

در جدول سایز رولبرینگ سوزنی، بلبرینگ‌های گلوله‌ای، هستند که در محفظه‌ها، فلنج‌ها و غیره قرار می‌گیرند و توضیحات مربوط به آنها معمولاً برای حفاظت از محیط زیست و ترکیبات شیمیایی آن است. سبک‌های نصب متداول شامل فلنج‌ها و غیره می‌شود و جدول سایز رولبرینگ سوزنی اغلب برای مصارفی مثل نوار نقاله‌هایی استفاده می‌شوند که مجموعه‌های نگهدارنده تنظیم کشش تسمه نقاله را فراهم می‌کنند.

انواع رولبرینگ سوزنی

رولبرینگ های سوزنی با قطر خارجی بزرگتر از 19 میلیمتر دارای لبه در حلقه خارجی خود هستند که یا با حلقه بیرونی یکپارچه هستند و یا به صورت حلقه های جازده شده می باشند. رولبرینگ های بزرگتر دارای لبه به هم پیوسته و شیار سرتاسری و سوراخ روانکاری در حلقه خارجی می باشند. رولبرینگ های سوزنی به دو صورت زیر تولید می شوند:

  • رولبرینگ های سوزنی یک ردیفه
  • رولبرینگ های سوزنی دو ردیفه

طراحان معمولاً در انتخاب بلبرینگ صنعتی چه ساچمه ای یا غلتکی یا به عنوان واحدهای نصب شده، تعدادی از عوامل از جمله بارها، هم مقدار و هم جهت آنها، دقت مورد نیاز سیستم شفت، عوامل ناهماهنگی، سرعت، نویز و اصطکاک را در جدول سایز رولبرینگ سوزنی در نظر می گیرند و در جایی که  در جدول سایز رولبرینگ سوزنی بارهای شعاعی زیاد است، یک طراح ممکن است یاتاقان غلتکی را بر رولبرینگ سوزنی انتخاب کند و ممکن است در جایی که بارهای محوری بالا پیش بینی می شود، همین کار را انجام دهد.

در مواردی که جدول سایز رولبرینگ سوزنی باید بتواند سایز رولبرینگ ها را توضیح دهد، طراح ممکن است یک یاتاقان گلوله ای را در جایی که بارها عادی است انتخاب کند یا به یک غلتک کروی برود که توانایی کنترل ناهماهنگی را نیز دارد.

 

جدول سایز رولبرینگ سوزنی

 

ویژگی های رولبرینگ سوزنی

• اشغال کمترین فضا و کاربرد در مکان های محدود
• ضخامت بسیار کم ساچمه های سوزنی
• دارای اصطحکاک یا سرعت زاویه‌ ای بالا
• قابلیت تحمل نیروی شعاعی زیاد
• جنس ساچمه رولبرینگ های سوزنی عمومأ از فولاد نازک و در مواردی از نوعی فیبر است.

جنس بدنه رولبرینگ سوزنی صنعتی نیز از فولادهای کربن ـ کروم می باشد که همین امر موجب توان حداکثری حمل نیرو با وجود قطر اندک ساچمه های سوزنی شکل آن است.

 

جنس قفسه رولبرینگ های سوزنی:

  • فولاد
  • فیبر

پسوند های رولبرینگ سوزنی:

  • RS: کاسه نمد در یک طرف رولبرینگ
  • 2RS: کاسه نمد در دو طرف رولبرینگ
  • TN9: قفسه از جنس فیبر

کاربردهای رولبرینگ سوزنی

انواع مختلف رولبرینگ های سوزنی در صنایع گوناگون دارای کاربری های متنوع و ویژه ای هستند که با توجه به کاربرد آنها و نیاز مصرف کننده در انواع تک ردیفه و دو ردیفه با گیج تفکیکی و یکپارچه قابل تولید هستند. رولبرینگ سوزنی صنعتی در مواردی بدون رینگ و بوش به کار برده می شوند که عمده ترین استفاده آن در تجهیزات سنگین به عنوان رولبرینگ چرخ می باشد.

همچنین با توجه به ظرافت طراحی و سطح مقطع کوچکتر رولبرینگ سوزنی در مقایسه با رولبرینگ های استوانه ای که عامل برتری رولبرینگ های سوزنی نیز به حساب می آید، فضای کمتری در تجهیزات صنعتی اشغال می کند و در ابعاد بزرگتر نیز موجب کاهش وزن آن به مقدار چشمگیر می شود.

 

بهترین برند های رولبرینگ سوزنی

 

جدول سایز رولبرینگ سوزنی به روش متریک طراحی می شوند و بر اساس سیستم سوراخ استاندارد هستند. این به این معنی است که سوراخ یاتاقان اندازه تعیین کننده است و شفت برای جا دادن ماشین کاری شده است. اندازه ها عموماً برای مکان یابی دقیق، اتصالات انتقالی هستند و واقعاً مصالحه‌ای بین یک فاصله و یک تداخل هستند. تناسب در جدول سایز رولبرینگ سوزنی معمولاً یک تناسب فاصله دار یا نزدیک است. جدول سایز رولبرینگ سوزنی مطابق با ABMA استاندارد شده است که هر کدام با رشته ای از اعداد و حروف مشخص می شوند.

سازندگان معمولاً سیستم شماره گذاری خود را دارند اما به شناسه های ABMA ارجاع می دهند. بنابراین، یک یاتاقان با طراحی جدول سایز رولبرینگ سوزنی از یک سازنده ممکن است با کد ABMA شناسایی شود و از طریق آن کد برای شناسایی همان یاتاقان تولید شده توسط سازنده متفاوت، ارجاع داده شود.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *